Amen potatisgratäng då?

Ikväll kommer Zumbafarmor för en weekend i Göteborg. Jag har tänkt mig middag ikväll och stan o jul på liseberg imorgon med henne och lillasyster. Lite lugnt och mysigt sådär.
Men det vet man inte om farmor har tänkt. Hon kan lika gärna vilja gå på Pubrunda.

Jag har aldrig aldrig varit helt vuxen för farmor, eftersom jag alltid har kommit till henne och hon aldrig har hälsat på mig i Göteborg så har jag aldrig behövt göra vuxna grejer med henne. Vad äter farmorar? jag tänker att hon bara äter potatis, stek och farmorsås med hemmagjord gele. Men det är j som upplagt för fail att ens försöka laga.


När jag var liten brukade jag säga till mamma att jag var sjuk bara för att få vara hos farmor istället för att gå i skolan. Vi satt i köket och ritade och lyssnade på radio och på lördagskvällarna spelade vi bingolotto och jag fick alltid ha den riktiga duttaren och farmor hjälpte mig när jag inte hann med numrena. Sen försökte farmor alltid lära mig sticka eller virka och jag slarvade alltid så mina stickade korvar hade massa hål som farmor alltid rättade till och hon poppade popcorn som alltid luktade extra gott för att det var hos farmor och hemmagjord saft till det.

Farmor gillade Eagleye-cherry och när det var sommar satt vi på den stora inglasade altanen och gjorde samma sak, ritade och lyssnade på radio och pratade eller så var vi ute i trädgården och påtade och jag åt rädisor, ärtor och jättestora krusbär.
Nu sist jag åkte till värmland och hälsade på var det nästan samma sak. Popcorn, stek, sås och potatis och TVmys, men med både vin och saft, och även om vi pratar om andra saker nu så är jag inte helt vuxen när jag träffar farmor. Jag kan fortfarande lägga huvudet mot hennes korta axel när vi sitter i soffan och om vi skulle spela Bingolotto skulle hon ge mej den riktiga duttaren.





PS. 23 dagar kvar.
PS #2. Springsteen till Ullevi i sommar. Bye bye sparkonto


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0